Reflectie werkgroep 5

| Door Tjardo Krijt


Deze werkgroep hebben we vooral besteed aan het bedenken van een discours voor ‘de grote piratenopdracht’.

Ook kwam de film ‘The Matrix’ aan bod, in een filmpje waar een hele filosofie erachter wordt uitgelegd, o.a. over dat de film een postmodernistische gedachte zou hebben. Ik vind dit een beetje vergezocht. Ik heb wel vaker theorieën over The Matrix gehoord (bijv. dat Neo symbool staat voor Jezus, en andere personages/elementen in de film verwijzen naar dingen/personen in de Bijbel), maar dan ga je toch een beetje de richting van religie op: Je bedenkt antwoorden voor dingen die je niet snapt, en zoekt overal wat achter.

Vervolgens ging het even over ‘piraten volgens Matt Mason’. Hier werd o.a. genoemd dat volgens Mason piraten ‘de beste bedoelingen’ hebben. Ik ben het hier niet mee eens, dit is niet altijd waar. Laten we als voorbeeld de piraten van de oude tak nemen, degene die in onze voorstellingen houten poten en ooglapjes hebben; de piraten die schepen van ontdekkingsreizigers en de V.O.C. plunderden. Deze piraten deden hun ding puur voor rijkdom en avontuur, en hadden geen enkele boodschap of wat dan ook.

Vervolgens, als we gaan naar ‘internetpiraten’, dan kun je zeggen dat deze mensen (waar ik ook toebehoor) er vaak niet zoveel bij nadenken en dus onschuldig/naïef zijn. Maar mensen doen het vooral omdat ze geen zin hebben om bakken met geld neer te leggen voor elke film, elk album, etc. Ik weet zelf ook wel dat het in feite stelen is, maar heb er toch geen wroeging bij als het gaat om downloaden. Het is gewoon niet hetzelfde als iets materieels stelen uit een winkel. Daarnaast is het, in zekere zin, maatschappelijk geaccepteerd. Bijna niemand heeft er iets op tegen, of zal de politie bellen of wat dan ook.

Hoe dan ook: ‘goede’ bedoelingen vind ik een onterecht woord hierbij, men is er genoeg van bewust om te weten waar ze mee bezig zijn.

There are no comments on this post.

Plaats een reactie